Інтерв'ю

Директор “Херсонтеплоенерго” розповів журналістам про співпрацю з Міжнародним банком

Директор КП “Херсонтеплоенерго” Сергій Харченко розповів журналістам про співпрацю комунального підприємства та Міжнародного банку реконструкції та розвитку. Про те, як реалізовується проект, строки його виконання та проблеми централізованого теплопостачання у Херсоні, читайте далі в інтервʼю.

– Як взагалі підприємство потрапило у цей проект?

– У 2014 році Міністерство регіонального розвитку проводило відбір. На скільки мені відомо заявки надіслали понад 60 підприємств з усієї України. Заявка на участь подавалась ще за попереднього керівництва. Підприємства, що були відібрані на першому етапі, потім пройшли ряд перевірок, які передбачені Українським законодавством, це все дуже жорстко регламентовано, абикому такі позики не видавались.

– Які були критерії відбору у Світовому банку?

– Пріоритет надавався підприємствам комунальної власності. Підприємство повинно було мати Інвестиційний план, та ще ряд документів. Після оцінки нашої спроможності брати участь у такому складному інфраструктурному проекті, із відібраними підприємствами почав працювати незалежний міжнародний консультант – компанія AF-Consult. Вона розробляла попередні техніко-економічні обґрунтування для всіх потенційних учасників проекту. Але це не були детальні ТЕО з яким можна було б брати і замовляти конкретні роботи, це були поверхневі розрахунки, з яких до речі склалась ось ця сума у 21 650 000 доларів.

У цій сумі обраховані першочергові потреби для усунення найпроблемніших моментів, на які на думку консультанта необхідно звернути увагу. Так було сформовано приблизний перелік робіт і почалась робота в цьому напрямку. Всі ці роботи лягли в офіційний документ – План закупівель, затверджений Мінрегіоном та МБРР і лише ці роботи можуть фінансуватися Світовим банком.

Сьогодні підприємству необхідно замінити не лише аварійні ділянки, а майже всю мережу – понад 80 км, оскільки переважна більшість труб вже давно відпрацювала всі експлуатаційні терміни

– Які роботи передбачені планом закупівель для Херсонтеплоенерго?

– Встановлення приборів обліку теплової енергії, це те, що споживачі по простому називають лічильники тепла. Встановлення індивідуальних теплових пунктів, це вже більш складні у порівнянні із простими лічильниками прилади, вони виконують автоматичне регулювання температури у помешканнях в залежності від температури на вулиці. Реконструкція теплових мереж. Сьогодні підприємству необхідно замінити не лише аварійні ділянки, а майже всю мережу – понад 80 км, оскільки переважна більшість труб вже давно відпрацювала всі експлуатаційні терміни. А втрати в мережах є складовою тарифу, отже зменшення втрат при транспортуванні має прямий вплив на тариф. Реконструкція ЦТП та котелень. Заробітна плата не входить до цього переліку.

Взагалі відповідно до правил, МБРР не фінансує витрати якщо контракти не було присуджено та схвалено Світовим банком у відповідності до «Правил із закупівель МБРР», чи заходи що планується профінансувати відсутні у «Плані закупівель».

– А як підходи при реалізації проектів сповідуються міжнародними фінансовими установами і зокрема МБРР?

– Банк контролює, щоб всі закупівлі відбувались із суворим дотриманням банківських процедур, проводились по правилам Міжнародних конкурсних торгів, що забезпечують прозорість і підзвітність та відповідають правилам здорової конкуренції при цьому повинен сповідуватись принцип економічності та ефективності.

Основні принципи можна визначити у чотирьох пунктах: необхідність економічного та ефективного виконання проекту; надання всім учасникам торгів однакової інформації та рівних можливостей. Банк зацікавлений у стимулюванні діяльності місцевих підрядників та виробників. І останнє, і найголовніше це прозорість процедур, за якою неухильно слідкують спеціалісти банку.

Тобто, якщо контракт, що фінансується в рамках Проекту підписано, це означає що було отримано дозвіл (No objection) з боку МБРР на його підписання, і цим засвічується факт, що при проведенні тендерних процедур були дотримані усі вимоги до проведення тендеру.

– Тобто, основна функція банку це нагляд та контроль?

– Можна сказати що так. Це нагляд за дотриманням міжнародних процедур та відповідність стандартам. Це звичайно не беручи до уваги таку важливу складову, як навчання та консультаційна допомога. Ми завжди можемо звернутись по допомогу до спеціалістів Центральної групи управління проектом або безпосередньо до МБРР.

Ми маємо пряму підтримку від Центральної групи управління проектом та від фахівців МБРР

– Яким чином відбувається сама реалізація проекту?

– На підприємстві формується регіональна група управління проектом – це фахівці, що ведуть проект, готують документи відповідно до вимог МБРР. Всі процедури що стосуються закупівель, фінансового менеджменту, екології, все дуже ретельно прописано у так званих Правилах та настановах. Є «Правила із закупівель товарів, робіт та не консультаційних послуг», є окремі «Правила по відбору та найму консультантів» є «Керівництво з протидії та боротьби з шахрайством та корупцією» всі ці документи містять опис процедур та вимоги. Фахівці, що працюють на нашому підприємстві проходять навчання на семінарах, що організовуються регіональним офісом МБРР в Україні. Як я вже казав ми маємо пряму підтримку від Центральної групи управління проектом та від фахівців МБРР.

Всі заходи Проекту поділяються на два типи: консультаційні – розробка проектної документації і саме роботи – будівництво. В залежності від категорії складності об’єктів замовляється проектна документація. Іноді замовляються декілька проектів – передпроектні роботи, чи проекти першої стадії проектування: стадія проект (П), а потім, вже замовляються детальні проекти.

Ми будуємо на десятки років

– Чи не занадто довго та дорого виходить такий підхід?

– Це стандартна практика, вона використовується не лише у проектах МБРР а відповідає й Українському законодавству. Ми будуємо на десятки років. На етапі попереднього проектування від проектної організації ми отримаємо результати попереднього обстеження об’єктів реконструкції та попередні інженерні вишукування, архітектурно-планувальні рішення, технологічні рішення, пропозиції по інженерному устаткуванню, автоматизації диспетчеризації, кошторисну документацію. А потім вже, переможець конкурсних торгів на постачання обладнання та виконання робіт розробляє проекти відповідно до однієї із стадій проектування. Ці проекти залежать від категорії складності, класу потенційних наслідків та категорії складності об’єктів будівництва. При розробці детального проекту, Підрядник може уточнити та частково змінити технічні рішення, які були зазначені в попередніх проектних документах.

Ще кожен комплект проектної документації обов’язково включає розділ екологічного та соціального впливу на навколишнє середовище (ОВНС) на основі відповідного національного законодавства та ПЕСУ (Плану екологічного і соціального управління – ред). Не залежно від того міжнародний чи місцевий, проектант повинен розробити документи, що відповідають Українському законодавству.

Читайте також

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Back to top button
Close
Close